Monday, December 28, 2009

Suatu Waktu Dahulu....Mahligai Sepi


Ruang Tamu yang menjanjikan ketenangan dikala bersendirian...

Kebahagiaan itu aku yang cari.
Aku yang cipta dan aku yang bina.
Keretakkan dan kemusnahan kebahagiaan itu juga...
aku akur adakalanya aku penyebabnya
selain faktor luaran yang mempengaruhinya

Takdir?

Adakala kita yang mencipta takdir itu.
Samada kita sedar mahupun tidak.
Kebahagiaan yang kita bina harus dibina
atas dasar ketulusan, kepercayaan dan keikhlasan
yang berpaksikan keimanan.

Namun...suratan takdir jualah mengenepikan
segala ketetapan dan perjanjian diri untuk terus
mempertahankan kebahagiaan itu yang kononnya
boleh kekal hingga ke akhir hayat. Janji 'sehidup
semati' hanya mainan kata-kata manis yang
tidak terkota....


Ruang Makan yang hanya menerima seorang tamu...Aku

Akhirnya Qada dan Qadar mengatasi segalanya.
Kepincangan mula menerjah pintu kehidupan.
Emosi, mental dan fizikal mula terasa
bagaikan terumbang ambing. Ketidakseimbangan
mula terasa. Pasakan diri berpaut dibumi nyata
bagaikan sudah tidak bermaya. Ledakan kemarahan,
hanya diletuskan pada dinding yang bisu. Jiwa
bagai direntap dan kewarasan bagaikan disentap.

Aduh! Ya...itulah tekanan perasaan.
Tekanan perasaan yang maksima yang
lama kelamaan jika dibiarkan bakal merampas
keseimbangan kenormalan kita sebagai manusia.

Jalan keluar harus dicari. Apa yang dicari...
Sujud dan Tahjud..wirid dan zikir...apa lagi

Berpaling kepada Pencipta sekelian alam

Ya Allah kau kuatkanlah imanku

Kau ampunkanlah dosaku
sesungguhnya aku ini lemah
Kau berilah kekuatan untuk aku
Bukakanlah pintu hatiku dengan
pancaran iman...aku mohon padaMu

Doa & Taqwa...Doa & Taqwa berterusan
supaya kita terus hidup dalam kesedaran
Bangun dari kejatuhan
Mencari dan membina semula
segala kemusnahan


Sudut santai sering menjadi hamparan peraduanku...mimpi yang tak sudah

Masa berlalu...pantas sekali
Akan ku tinggalkan Mahligai Sepi ini
Yang menjadi payung selama ini
dikala aku bersendirian...
Akhirnya aku bertemu kebahagiaan itu semula
Tanpa dijangka tanpa dirancang
Selamat Tinggal Mahligai Sepi ku
Aku akan merinduimu

Sebagai renungan -
(Perkara halal yang dimurkai oleh Allah swt adalah Talak)

5 comments:

  1. tahniah bro addi,, n3 yang ikhlas dari hati,, suatu keberanian yang sangat telus,, teruskan menulis dari hati.

    ReplyDelete
  2. takdir dan ketentuan yang maha esa tiada siapa bisa menghalangnya, hanya ketabahan dapat mengatasi kedukaan

    ReplyDelete
  3. Dekni - Tq atas keikhlasan komen itu. Insyaallah saya cuba. I teraii...

    Aris - Betul tu. Ketabahan Aris telah teruji.Saya doakan kebahagiaan buatmu...

    ReplyDelete
  4. Kita boleh membeli rumah..tapi tak boleh beli bahagia..kita boleh membeli ubat..tapi tak boleh membeli badan yang sihat...kita boleh membeli katil..tapi belum menjanjikan tidor yang lena...Apa-apa pun ketentuan Allah..kita harus Redha..insyaallah..Allah lebih tahu segalanya....

    ReplyDelete