Thursday, December 31, 2009

Benih Tekad Baru...


Dengan izin.....

Masa untuk kita memulakan tekad baru bukannya janji dan rancangan baru. Tekad yang mengajak kita berfikir sejenak dalam memulakan langkah menerjah tahun baru yang akan menjurus kita membuat perjanjian diri untuk melaksanakan tekad itu dengan sebaik mungkin.

Apakah kita sudah melakukan yang terbaik sebelum ini? Sudah puaskah kita meneguk air kepuasan dalam mengejar dan memenuhi cita-cita lalu? Terdirikah istana mahligai yang di impikan itu atau hanya sekadar istana pasir yang menanti rebah di bantai dek ombak yang mendatang? Semua kepinginkan kesenangan didunia ini. Allah menyediakan rezeki itu di mana ada usaha. Bukannya ada dimana-mana. Dimana ada jalan disitu ada kemahuan. Jauhi kerakusan dalam mengejar kesenangan.

Dunia tidak rakus. Kerangkusan manusia itu sendiri yang menjadikan dunia ini marah dan berang. Logikanya tanyalah diri apa yang telah kita lakukan pada dunia ini? Dunia semakin tua. Seperti anak kecil dunia ini perlu dibelai dan djaga agar sihat. Ketahuilah bahawasanya kita ini kerdil dan terlalu kerdil. Namun yang besar hanyalah cita-cita dan nafsu.

Besar cita-cita menjadikan impian itu satu realiti. Besarnya nafsu dikhuatiri menjadi serakah...Alpa! Bila terjadi, maka kita akan bermandikan lumpur dosa samada dalam sedar mahupun tidak. Bagaimana lumpur yang mempalit diri ini dapat dibersihkan? Mulalah kita tercari-cari apakah jenis sudit yang mampu mengikis segala kekotoran yang menempek pada diri ini akibat dari godaan syahwat dunia dan syahwat harta...

Bersisirlah dengan sujud taubat. Taubat Nasuha. Namun, hakikatnya esok, lusa, dan hari-hari seterusnya menawarkan godaan dunia, syahwat harta mahupun aktiviti sosial yang tak bermaruah bakal menakluki dan menguasai diri kita lagi. Kita akan tersungkur semula ke kubang ‘rakus’ yang kita bina sendiri. Sudahnya, kita mengulangi dengan janji-janji lama bersama rancangan yang kononnya akan berubah dan balik ke pangkal jalan. Sebaliknya kita bakal dan terus melanggari segala memorendum yang telah kita buat sebelumnya dan berterusan...berterusan....ke mana sudahnya? Tidak membawa sebarang erti.

Aku melihat diri aku sendiri dalam memperkatakan soal diri. Selalu bertanya pada diri...”I am not perfect neither a perfectionist”. Lontaran pujian bagaikan peluru machine gun tak mampu ku tepis. Antena telingaku teringat akan kata-kata sakti mengatakan pujian boleh memakan diri sendiri. Aku’ ter’tempelak seketika maka aku lepaskan segala pujian itu lalu menyembam diri ke bumi mengabadikan sifat kesederhanaan dalam diri. Terpancutlah kata-kata...” ada yang lebih baik dari aku di luar sana”

Pendekkan cerita...pada saat kesedaran mula mengetuk pintu diri, mula terjaga dari segala kekemarukkan. Tersedar aku dan terus bingkas bangun mencari kekuatan diri. Aku berdiri dengan berkuasakan engin akal yang menjanakan tenaga berfikir. Disaat inilah kita memerlukan satu tekad baru dan bukan rancangan baru.

Tekad Baru memperkasakan Diri...
Semangat Baru memperkasakan Tekad Diri...
Semaikanlah Benih Kekuatan Diri
Agar Tekad Baru membuahkan hasil untuk merealisasikan
usaha itu 1 Kejayaan.



1 comment: